LoL MMR: League elo rating systeem uitgelegd
Heb je je ooit afgevraagd hoe het League of Legends elo rating systeem werkt? Lees dit artikel tot het eind om alles te weten te komen over Matchmaking Rating (MMR), League Points (LP), en hoe het League of Legends elo rating systeem werkt.
Welke rang een League of Legends speler geplaatst wordt hangt af van twee verschillende rangordesystemen. Spelers zijn bekend met League Points, maar er is ook een verborgen Matchmaking Rating, bekend als LoL MMR.
LoL MMR is iets dat vroeger veel toegankelijker was voor spelers in de vroegere seizoenen van LoL; maar de situatie veranderde sinds de invoering van LP. Zelfs websites van derden kunnen geen nauwkeurige informatie geven over het MMR van spelers.
Wat is LoL MMR?
Als je een nieuwe of een doorgewinterde League of Legends speler bent, is de kans groot dat je wel eens van de term LoL MMR gehoord hebt. Het is een term die vaak gebruikt wordt om hoog-vaardige summoners te onderscheiden van de minder vaardige, want de betere spelers worden vaak bestempeld als “hoge MMR spelers”. LoL MMR staat voor Matchmaking Rating en het is een verborgen, op punten gebaseerd ranglijstsysteem dat spelers sorteert naar hun vaardigheidsniveau. Het wordt in veel verschillende spellen gebruikt.
Historisch gezien is MMR een systeem dat voor het eerst in het schaakspel gebruikt werd, waarbij het de bedoeling was de schaakkennis van een speler te meten. Schakers met een hoog MMR kwamen tegenover andere spelers met een hoog MMR te staan, waardoor een eerlijke competitie ontstond. Interessant genoeg gebruikten sporten als voetbal en basketbal dit systeem in het verleden ook. Na verloop van tijd namen veel andere competitieve spelen het MMR systeem over, omdat het hen hielp het matchmaking proces te vergemakkelijken.
Wat League of Legends betreft, onze favoriete MOBA heeft het MMR systeem gebruikt sinds het ontstaan van het spel, en het is er tot op de dag van vandaag aan blijven vasthouden. In plaats van de glimmende ranked badges en tiers die we vaak gebruiken om het vaardigheidsniveau van een speler te bepalen, zit het MMR systeem eigenlijk achter het matchmaking proces, en het is verantwoordelijk voor het samenstellen van gelijkwaardige teams in League of Legends. LoL MMR is behoorlijk verwarrend, en het is het belangrijkste getal voor iedereen die serieus ranked wil spelen. Daarom hebben we besloten dit onderwerp grondig te ontleden en je te helpen het ingewikkelde ranglijst systeem te begrijpen, zodat je aan het eind van dit artikel je LoL MMR kunt verbeteren.
Gaat MMR over naar andere regio’s?
Ja, dat doet het, als je overstapt naar een regio waar je account nog niet eerder geweest is.
- Als je account op EUW gemaakt werd, en je verhuist naar NA, dan behoudt je je MMR.
- Als je account werd aangemaakt op EUW, je stapt over naar NA, en dan ga je terug naar EUW, dan krijgt het de MMR terug die het eerst had vóór de overstap naar NA.
Je MMR gaat met je account mee, ongeacht de regio. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je je MMR verliest. Wat echter niet verhuist is je rang – dus als je een Challenger speler bent en naar een nieuwe server verhuist, moet je opnieuw beginnen vanaf de plaatsingen, maar dan met Challenger MMR. Je slaat dus divisies over en komt terug op Challenger.
Wat is het verschil tussen Elo en MMR?
Elo en MMR hebben in wezen hetzelfde doel, namelijk bepalen waar een bepaalde speler zich bevindt in vergelijking met anderen. Het oorspronkelijke Elo systeem werd ontwikkeld door Arpad Elo, om ranglijsten in het schaakspel te bepalen.
Het LoL MMR systeem is een aangepaste en verbeterde versie van het Elo systeem, speciaal ontworpen voor videospellen als League of Legends. Als iemand in je spel het over Elo heeft, heeft hij het meestal over zijn Matchmaking Rating, want beide termen zijn nu inwisselbaar geworden.
MMR in gerangschikte spellen van League of Legends
In League of Legends, zul je de term MMR meestal tegenkomen in een competitieve gerangschikte omgeving, en daar beginnen we onze bespreking.
Aanvankelijk werd ranked bijgehouden via een MMR puntenladder op de community site van League of Legends, waar spelers konden zien hoe vaardig hun tegenstanders waren. In de gloriedagen van LoL, tot en met seizoen 3, was MMR voor elke ranked mode openbaar op het profiel van elke speler, samen met rangen van Silver tot Platinum. Uiteindelijk werd de transparantie ervan opgeheven en vervangen door een systeem met meer rangen en divisies, met als doel de ranglijst mode voor nieuwe spelers te vereenvoudigen.
Hoe beïnvloedt MMR de gerangschikte LP winst?
In het algemeen gebruikt Riot in League of Legends ranked het MMR puntensysteem achter de divisie badge om de LP winst voor elke speler in elk team te bepalen, afhankelijk van hun tegenstand, winstpercentage, en win streak. Spelers die in hun divisie een laag winstpercentage hebben, spelen meestal tegen minder vaardige spelers die meestal lager gerangschikt zijn dan zij.
Bijvoorbeeld, een 46% Diamond IV speler kan in zijn spel gemakkelijk terechtkomen tegen verschillende 53%+ Platinum III spelers. Mocht de Diamond speler winnen, dan krijgt hij minder LP, en als hij verliest, verliest hij daardoor meer. Dat komt omdat het spel zelf probeert een speler die “vastzit” in een divisie waartoe hij niet behoort, in een lagere competitiestand te duwen. Uiteindelijk, als de Diamond speler genoeg wedstrijden consequent wint, zal hij meer LP gaan winnen en tegen betere tegenstanders spelen.
Aan de andere kant krijgen summoners die enorme LP-winsten beleven die omdat hun winstpercentage hoog is en het spel op natuurlijke wijze probeert hen te promoveren naar een hogere divisie waar hun winstpercentage zich zal stabiliseren. Spelers die op een winnende reeks van gerangschikte wedstrijden gaan, kunnen beloond worden met enorme hoeveelheden LP, en af en toe een divisie of twee overslaan, wat de reden is waarom smurfen zo populair is in League of Legends.
MMR in gerangschikte matchmaking
Het tweede belangrijke doel van MMR in ranked LoL is het creëren van evenwichtige teams en een eerlijke ervaring voor beide partijen. Dit wordt bereikt door het verborgen proces waarbij teamgenoten en hun tegenstanders worden gekoppeld op basis van de gemiddelde MMR van elk team. Dit werd door Riot gedaan om de wachtrijen te verkorten en het werkt op deze manier in alle rangen.
Het ene team kan bijvoorbeeld 5 Silver spelers hebben, terwijl het andere team een Platinum speler heeft, 3 Silver spelers, en een Bronze speler. In de meeste gevallen is het verschil tussen de rangen in een enkel team niet zo groot, maar je krijgt het idee. Gemiddeld zal het gemiddelde MMR van die 5 Silver spelers overeenkomen met het gemiddelde MMR van het gemengde team, waardoor een eerlijk spel ontstaat. Vaker wel dan niet zal de eerder genoemde Platinum speler een vreselijke MMR rating hebben, wat de reden is dat hij met Silver spelers speelt. Daarentegen is de Bronze speler hoogstwaarschijnlijk veel vaardiger dan de andere Bronze spelers in zijn divisie en daarom is zijn MMR zo hoog.
Tenslotte heeft elke speltype in League of Legends een apart MMR, dus bijvoorbeeld je flex MMR verbeteren heeft geen effect op je solo wachtrij MMR of je normale spel MMR.
Hoe ken je je gerangschikte MMR?
Zoals we weten, is in League of Legends het MMR systeem volledig verborgen, en is er geen betrouwbare manier om je MMR ranglijst nauwkeurig te berekenen. Je MMR kennen is van cruciaal belang om te begrijpen hoe snel je kunt opklimmen naar de hoogste rangen van competitief spel. Er zijn talloze online calculators die je een ruwe kijk op je MMR kunnen geven, maar ze zullen je nooit een volledig nauwkeurig resultaat geven. Dat gezegd hebbende, zijn er een paar manieren om te weten of je gerankte MMR hoog of laag is.
LP winst/verlies
De eerste en meest voor de hand liggende manier is om een paar gerankte spellen te spelen en je LP winst te bekijken. Zoals we al eerder opmerkten wordt je LP winst bepaald door je Matchmaking Rating, dus de beste manier om je LoL MMR te controleren is om te zien hoeveel LP je per spel wint/verliest.
Als je onder de 15 LP komt, heb je grote kans op degradatie en ligt je MMR onder het MMR van een gemiddelde speler in je divisie.
Als je ergens tussen 18 en 25 LP haalt, ben je precies waar je hoort, en is je MMR gemiddeld voor je rangorde.
Als je voortdurend meer dan 25 LP haalt, is je MMR uitstekend en kun je verwachten snel op de ranglijst te klimmen, met een kans om een paar divisies over te slaan als je wedstrijden blijft winnen en je rating blijft verbeteren.
Bedenk wel dat het gemiddelde team MMR ook invloed heeft op LP winst/verlies en dat je een paar wedstrijden moet spelen om een goed beeld te krijgen van waar je staat.
De rang van je teamgenoten en je tegenstanders
De op een na beste manier om je LoL MMR te bepalen is door de rangen te controleren van de mensen met en tegen wie je speelt. De beste steekproefgrootte voor deze methode is om de rang te controleren van de spelers met wie je in je laatste 10 gerangschikte wedstrijden gespeeld hebt. Als hun rangen steeds lager zijn dan de jouwe, betekent dat dat je gerankte MMR laag is, en dat je waarschijnlijk al kleine hoeveelheden LP per spel krijgt. Aan de andere kant, als hun rangen hoger zijn, probeert het spel je te promoveren naar een hoger niveau van competitief spel. Houd er bij deze methode rekening mee dat als je met een partner in een duo wachtrij staat, zijn rangverdeling en MMR een grote invloed kunnen hebben op de LoL rangen van de spelers met/tegen wie je speelt. In het algemeen is het het beste om solo wachtrijspellen te analyseren als je deze methode gebruikt.
MMR in verval brengen en ontwijken
Als je vergeet dat je vaak ranked moet spelen en per ongeluk vervalt, blijft je LoL MMR gelijk, zelfs als je uiteindelijk verschillende divisies zakt. In die situatie zal je LP-winst veel hoger zijn, omdat het spel probeert je te promoveren in de divisie waar je thuishoort. Bovendien, als je een spel ontwijkt, verlies je meestal 3 LP of meer, afhankelijk van hoe vaak je die dag ontweken hebt. Dat kleine LP verlies door het ontwijken heeft nooit invloed op je MMR en dat moet je in gedachten houden als je deze beslissing neemt.
Hoe kun je je LoL MMR verbeteren?
Win consequent spellen en misbruik de meta
Het eerste en meest voor de hand liggende advies dat we je kunnen geven is proberen zo veel mogelijk spellen te winnen. Dat lijkt een voor de hand liggend advies, maar het gaat veel dieper dan dat. Je moet gerangschikte spellen ingaan met een winnaarsmentaliteit en niet opgeven als je medespelers slecht spelen. Als je een wedstrijd verliest moet je, in plaats van je medespelers de schuld te geven, je fouten in een herhaling bekijken en kijken hoe je je spel kunt perfectioneren. League of Legends is een 5v5 spel en je medespelers kunnen je naar beneden sleuren, maar als je je consequent verbetert zul je uiteindelijk opklimmen naar hogere rangen.
Een andere tip die vaak over het hoofd wordt gezien is te spelen wat meta is. Ieder van ons heeft persoonlijke voorkeuren als het gaat om kampioenen die we graag spelen, maar soms is het spelen van Galio een gratis overwinning. Je wilt jezelf de beste kans geven om te winnen door de meest OP en consistente kampioenen te kiezen in de lane die je elk spel speelt. De beste manier om te bepalen hoe goed een kampioen op dit moment is, is te kijken naar de tier list en win rates van de huidige meta. Kies de beste meta kampioenen die je graag speelt, die ook goed zijn in het spel op dit moment, test ze uit in normale spellen, en win er uiteindelijk ranked spellen mee.
Ontwijk spellen die je niet verwacht te winnen
Iedereen die zijn klim naar een hoger niveau wil tillen zou deze tip moeten overwegen. Zo nu en dan komen we een spel tegen dat we als verloren beschouwen in de champion select. We hebben al eerder gezegd dat als je een spel ontwijkt, je LP verliest maar niet je MMR verpest, wat het belangrijkste is. Het loont de moeite je LP en tijd te sparen door spellen te ontwijken die duidelijk verloren zijn.
Wanneer moet je een spel ontwijken?
Ontwijken is nog steeds iets dat op persoonlijke voorkeur berust, maar er zijn enkele situaties waarin ontwijken de voor de hand liggende optie is.
Je hele ploeg opzoeken om hun winstpercentages te bekijken is een goede manier om na te gaan hoe goed ze zijn. Als je 2+ spelers hebt die in ranked minder dan 45% winnen, moet je overwegen dat spel te ontwijken. Bovendien, als ze een bepaalde kampioen voor het eerst in ranked spelen, is dat ook een te ontwijken spel.
Als je nog een stap verder wilt gaan, kun je hun wedstrijdgeschiedenis nagaan en zien hoe goed ze het de laatste tijd in ranked doen. Als ze meer dan 3 wedstrijden op rij verloren hebben, moet je overwegen dat spel te ontwijken, want het is heel waarschijnlijk dat hun mentaliteit al behoorlijk op de tocht staat en dat ze niet geconcentreerd zullen zijn in het spel dat je speelt.
Teamsamenstellingen die overladen zijn met AP/AD hebben ook minder kans om te winnen, omdat het vijandelijke team er gemakkelijker tegen kan itemeren, dus ook daar moet je voor uitkijken.
Last but not least: als je teamgenoten elkaar beledigen in champion select, kan dat in het spel een negatieve invloed hebben, en die champion selects moet je ook vermijden.
Duo-rijen met een hoge MMR speler
We hebben het er al eerder over gehad dat de gemiddelde MMR van een team de manier is waarop Riot spelers tegen elkaar uitspeelt en de LP winst bepaalt. Als je dus duo wachtrij speelt met een speler die een hoger MMR heeft dan jij, verhoog je je gemiddelde team MMR en de hoeveelheid LP die je daardoor wint. Bedenk dat je in deze situatie ook minder LP verliest. Bovendien, als je met iemand in een duo wachtrij staat, heb je figuurlijk een extra ontwijking tot je beschikking. Dat komt omdat de eerste ontwijking voor elke speler 3 LP kost, en als je met z’n tweeën bent, kun je slechte champion selects twee keer per dag ontwijken.
Neem een pauze in ranked spelen als je voortdurend verliest
De laatste, en voor sommigen van jullie misschien wel de belangrijkste tip die we je geven is om te stoppen met ranked spelen als je aanhoudend verliest. Sommige spelers kunnen het gewoon niet verkroppen dat ze een spel en wat LP verloren hebben en spelen meer spellen in de hoop uiteindelijk te winnen. Dit kan leiden tot een verliesreeks van meerdere spellen, die je LoL MMR wegvaagt en het je moeilijk maakt weer op te klimmen, tenzij je op een winnende streak gaat om dat teniet te doen. In plaats van meteen weer een spel te spelen nadat je er een verloren hebt, neem je een pauze van 5 minuten, rekt je uit, en probeert je geest leeg te maken om je op het volgende spel voor te bereiden. Je kunt ook ARAM spelen of een paar gewone spellen waarin je je kunt ontspannen omdat je minder druk voelt om te winnen. Als je ook bij rationele pauzes op verliesstrepen stuit, analyseer dan je verliezen en de meta verder, en probeer opnieuw de winnende formule te bedenken.
MMR in normale spellen
Zoals we al eerder opmerkten heeft elk speltype in League of Legends een unieke MMR rating, en dat geldt ook voor normale spellen. Je normale spel MMR kan sterk verschillen van je gerangschikte, daarom kun je normale spellen spelen die veel gemakkelijker of moeilijker zijn. In het algemeen moet je normale spelen gebruiken als een proeftuin waar je nieuwe kampioenen en strategieën kunt oefenen voordat je ze in ranked gebruikt.
Seizoen 2021 MMR Update
In voorseizoen 11 heeft Riot Games een verandering aangekondigd in hoe het MMR systeem werkt voor oude en nieuwe accounts om smurfen te helpen voorkomen en om nieuwe spelers niet meer met smurfen te laten matchen om hun ervaring niet te verpesten.
LoL MMR in normale spellen had tot seizoen 11 geen invloed op je gerangschikte MMR en speelde geen rol in de gerangschikte matchmaking. Maar om nieuwe accounts nauwkeuriger in ranked te kunnen plaatsen, besloot Riot onlangs Ranked Seeding in te voeren. Ranked Seeding is een proces waarbij het spel je vaardigheidsniveau bepaalt door je normale wedstrijden te analyseren voordat je met andere spelers in ranked wordt gekoppeld. Als je goed presteert en veel spellen wint, word je tegen/met betere spelers geplaatst en in een hoger gerangschikt MMR. Helaas is het volledig omzetten van normaal spel MMR in gerangschikt MMR een beetje moeilijk en Riot is van plan dit systeem verder te ontwikkelen om spelers te helpen nauwkeurig geplaatst te worden als ze aan hun gerangschikt reis beginnen.
Smurf MMR Queue
Laten we het tenslotte nog even hebben over de zogenaamde Smurfen wachtrij. Als je eenmaal je rangklim begint op een verse account en een stabiele MMR score behaalt, is er een kans dat je in de beruchte Smurfenwachtrij terechtkomt. Dit gebeurt als je een groot aantal spellen wint en uiteindelijk tegen/met spelers speelt die ook ongelooflijk hoge winstpercentages hebben. Die spelers kunnen nieuwe spelers zijn en erg getalenteerd in het spel, maar meestal zullen het smurfen zijn, vandaar de naam Smurf Queue. Helaas, als je een nieuwe speler bent, creëert dit een ellendige ervaring waarbij je in een spel zit met negen spelers die waarschijnlijk veel ervarener zijn dan jij. Over het algemeen kun je dit vermijden door ofwel veel wedstrijden te verliezen en je LoL MMR te verlagen, ofwel een divisie te bereiken waar je tegen spelers speelt die realistisch op je vaardigheidsniveau zitten. Met de Ranked Seeding methode die Riot probeert in te voeren, zien we hopelijk het einde van de Smurfen wachtrij en een gezondere plek voor nieuwe spelers om hun ranked reis te beginnen